Etusivu    Lapin sivut     Lapin kirjat     Marskin ritarit

RAKKAUDEN HAUDALLA

Osaan sanoa kymmenellä kielellä kiitos
    Osaan hyvää uutta vuotta toivottaa
    Mutta aamuöisin loistavaa tähteä, en kiinni saa

Saatan kohdata vaikeudet silmästä silmään
    Saatan olla hiljaa, jos niin vaaditaan
    Saatan seppeleen mä laskea ja lähteä jatkamaan

mutta Rakkaus on kuollut elämän virtaan

Voisin kulkee väsymättä maailman ääriin
    Voisin tulla takaisin ja hengähtää
    Mutta sinä kun oot mennyt
    Ei henkeäkään mulle jää

Nämä sanat olivat äskettäin kuolleen suomalaisen muusikon, lauluntekijän, runoilijan, kansantaiteilija Juice Leskisen. Juice jätti jälkeensä omintakeisen, persoonallisen elämänkaaren. Se oli lahjomattoman vaan ei lahjattoman juankoskelaispojan lyhyt elämä.

Juice runoudessa kuultaa jokin perisuomalaisen elämän pohjavirta. Hän näki tämän yksinkertaisen kansan sielunmaisemaan.

Mitä on tämä suomalainen elämänmuoto – suomalaisen sielunmaisema?

Mikä on meille tärkeää, luovuttamatonta? Mitä varten täällä elämämme, toimimme? Mitä varten maata puolustettiin? Mikä on Sinun tämän päivän nuoren ja ylioppilaan isänmaa?

Mielessäni on tähän liittyvä, minulle tärkeä mielikuva.

15 vuotta sitten kesän kynnyksellä olimme tämän kotiseutumme pohjoispäässä paljastamassa erään Mannerheimin ristinritarin muistolaattaa. Olimme kävelleet muutaman kilometrin tietöntä taivalta metsittyneen pienen pellon laitaan. Pieni pelto, sen laidalla siirtolohkare. Toisella laitaa kohoava kallio, josta näkyy kauas pohjois-karjalaiseen maisemaan vaarojen ja järvien taa. Pellon laidan kivilohkareeseen kiinnitettiin kuparinen laatta, jossa koruttomasti kerrottiin ritarin syntyneen tällä paikalla. Mietin, miksi he lähtivät näiden pienten peltojen pojat sotaan? Mitä heillä oli puolustettavanaan? Tiettömien taipaleitten takainen pieni kivinen peltoko? Harmaa torppa sen laidassa? Mitä puolustettavaa niissä oli?

Mutta kun nousee läheiselle kalliolle. Katselee kauas vaarojen taa, Herajärven ja Pielisen saariin, poukamiin. Ehkä ymmärtää enemmän. Että puolustamisen merkitys avautuu edessäsi. Siinä on kotimaasi, kotiseutusi, syntymäpaikkasi. Eikö se ole puolustamisen arvoinen? Vapaus, itsenäisyys elää ja olla suomalainen.

Mikä on Sinun ajatuksesi nuori koululainen, lukiolainen, ylioppilas isänmaastasi? Mitä varten sinä opiskelet? Mitä varten teet työtä? Mitä tavoittelet? Mikä on Sinulle arvokasta, tärkeää tässä maassa? Mitä varten olet käynyt koulua, opiskellut? Lähtenyt joka arkiaamu hämärään aamuun noussut koulubussiin, kulkeaksesi koulun ovelle, pulpettiin? Miksi olet sen tehnyt?

Siksikö, että osaisit sanoa kymmenellä kielellä kiitos? Että pitelisit lasia kokkareilla oikein? Että näkisimme kasvosi TV:ssä, iltapäivälehden kannessa? Siksikö, että osaisit sijoittaa rahasi, omaisuutesi oikein?

Osaan sanoa kymmenellä kielellä kiitos
    Osaan hyvää uutta vuotta toivottaa
    Mutta aamuöisin loistavaa tähteä en kiinni saa

Entä kun tähdet pakenevat? Entä jos kaikki on tyhjää oppiarvoistani, viisaudestani, varoistani huolimatta?

Entä jos sittenkin suurinta, mitä elämässäsi voit saada aikaan, onkin se, mitä teet toiselle ihmiselle? Ainoa arvomerkki jää jälkeesi vain läheistesi ja ystäviesi sydämeen. Muisto välittämisestä, rakastamisesta. Suurin arvo, jonka voit saavuttaa on siinä, miten kohtelet toista ihmistä. Perheenjäsentäsi, ystäviäsi, työtoveriasi, tuntematonta kanssaveljeä ja -siskoa.

Näiden harmaantuneitten veteraanien, isoisiemme ja –äitiemme perintö ja Juicen runo puhuvat samaa kieltä. Isänmaa on siellä, missä toisesta ihmisestä välitetään. Missä tehdään työtä toisten eteen, olivatpa he täällä syntyneitä tai tänne muuttaneita. Toisesta on välitettävä – muuten elämältä katoaa arvo, sisältö. Rikaskin ihminen on tyhjä, ellei hänellä ole ketään. Rakkautta et voi ostaa. Se saadaan vain lahjana. Se annetaan vain sydämestä.

Voisin kulkee väsymättä maailman ääriin
    Voisin tulla takaisin ja hengähtää
    Mutta sinä kun oot mennyt
    Ei henkeäkään mulle jää.

Jääköön Teille isänmaastamme mieleen välittämisen, rakastamisen henki. Sellainen sydämen sivistys, jossa toisesta ihmisestä pidetään aina huolta. Sellainen olkoon isänmaamme.