Markkinointiryhmä

Taru Tykkyläinen

Niina Mutanen

Kontiolahden lukiossa kapinoidaan

Kontiolahden lukiolla ollaan kuluneena syyslukukautena työstetty kantaesityksensä aikaan vuonna 1966 suurta kohua aiheuttanutta Lapualaisoopperaa esityskuntoon. Pääasiassa Kontiolahden lukion opiskelijoista koostuva näyttelijäkaarti esittää näytelmän helmikuun alussa Kontiolahden koulukeskuksen auditoriossa.

Suomalaista yhteiskuntaa yhä kirvelevästä Lapuan liikkeestä kertova näytelmä on Arvo Salon kynästä, ja säveltäjänä on toiminut Kaj Chydenius.

Tahtipuikkoa projektissa heiluttavat Maria ja Tero Sarkkinen, joista jälkimmäinen on Kontiolahdelta kotoisin oleva teatteri-ilmaisun ohjaaja. Sarkkinen kertoo Lapualaisooppera –hankkeen olevan täydellinen lähtökohta Theater In Education –projektiksi, sillä hän pitää tärkeänä välittää nuorille väkivallattomasta vaikuttamisesta näin näytelmän muodossa. Sarkkinen kuitenkin korostaa, että projekti ei koostu pelkästään näytelmästä, vaan siihen kuuluu myös esimerkiksi aiheeseen liittyvä näyttely, jota on mahdollisuus päästä ihailemaan esityspäivinä. Projektin työryhmään kuuluu näytelmän ja näyttelyn valmistelijoiden lisäksi myös tuotanto-, dokumentti- ja markkinointiryhmät, jotka osaltaan vastaavat sen onnistumisesta. Projektiin osallistuu myös joitakin henkilöitä Kontiolahden lukion ulkopuolelta. Sarkkinen mainitsee näyttämöllä yhdessä pääroolissa vaikuttavan Sasu Kallion, joka on myös kuluttanut Kontiolahden lukion penkkejä aikoinaan. Myös lukion opettajakunta, kunnan kulttuurisihteeri Nina Aropilke ja projektin videoryhmän johtaja Sami Jumppanen saavat Sarkkiselta kiitoksensa panoksestaan.

Sarkkinen kertoo häivyttäneensä lukion esittämästä Lapualaisooppera –näytelmästä sen alkuperäisen oikeisto – vasemmisto –jaon, joten puoluepoliittisesti esityksellä ei hänen mukaansa ole paljoakaan annettavaa. Sen sijaan Sarkkinen lupaa katsojille muuten asiapitoisen ja hauskan näytelmän. Hän kuitenkin arvelee esityksen alaikärajaksi väkivaltaisten kohtauksien vuoksi tulevan K-13.

Näytelmän ensiesitys on perjantaina helmikuun 1. päivä klo 18.00 ja toinen esitys sunnuntaina 3. helmikuuta klo 15.00

Taru Tykkyläinen

Kosola villitsee             kansaa